FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/01/2023

Får arbetsgivaren införa mobilförbud på jobbet?

Får arbetsgivare i dagsläget bestämma att man måste lämna sin privata mobiltelefon i t.ex omklädningsrum eller annat? Jag förespråkar att man alltid ska kunna vara kontaktbar vid akuta händelser, oavsett.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En allmän arbetsrättslig princip är arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Arbetsledningsrättens innebörd är kort förklarat att arbetsgivare har som utgångspunkt rätt att efter egen vilja utöva företagsledning och arbetsledning inom dennes verksamhet. Vad detta innebär är bland annat att arbetsgivaren har en ensidig rätt att utfärda policyer på arbetsplatsen. Därför har arbetsgivaren som utgångspunkt rätt att förbjuda användning av mobiltelefoner på arbetstid och att man istället är tvungen att lämna sina mobiltelefoner i exempelvis omklädningsrummet på jobbet.

Från detta finns det dock vissa undantag. Så är fallet om förbudet mot mobilanvändning etc. kan anses strida mot exempelvis lag, kollektivavtal eller god sed på arbetsmarknaden. Inget av detta verkar dock utifrån din frågeställning vara uppfyllt. Därför anses ovannämnda utgångspunkt äga tillämplighet i ert fall och alltså har arbetsgivaren haft rätt att förbjuda mobilanvändning etc. på er arbetsplats.

Hoppas att du fått svar på din fråga och tveka inte att höra av dig vid ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare