FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/02/2019

Får arbetsgivaren betala reseersättning för anställds körsträcka till och från jobbet?

Hej!

Får arbetsgivaren betala ut reseersättning på lönen till en anställd för körsträckan hen har till och från jobbet?

Detta är alltså innan arbetstid och ingen tjänsteresa.

Den anställda kommer inte göra avdrag för detta hos skatteverket då milen blir för få.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Villkor vad gäller anställningsförmåner så som reseersättning regleras inte i lag, utan i avtal. Svaret på din fråga återfinns således inte i någon lag, utan i den anställdes personliga avtal alternativt kollektivavtalet.

Då jag inte har någon vetskap om hur dessa avtal ser ut, eller om det föreligger någon muntlig överenskommelse mellan arbetstagaren och arbetsgivaren kan jag dessvärre inte ge något säkert svar på din fråga.
Arbetsgivaren får däremot ge ersättning för denna typ av resa, det finns alltså inget hinder för detta i lagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Aksinja RönnlundRådgivare