Får arbetsgivaren baka in semesterersättningen i lönen?

Hej!

Jag har en muntligt avtalad lön på 120 kr/h med min arbetsgivare sedan flera månader tillbaka (är 18 år och jobbar helger). Nu började jag läsa arbetsrätt tredje ring på gymnasiet och fick reda på att jag har rätt till semesterersättning. Kollade tillbaka på mina lönespecifikationer, där det nu framgår att de "bakat in" semesterersättningen i min lön, dvs att jag har 106 kr/h och 14 kr semesterersättning. Frågade därför min arbetsgivare som svarade "din avtalade lön är 120 kr inklusive semesterersättning". Detta är inte något jag vetat om, utan trodde självfallet att min lön var 120 kr/h + semesterersättning. Får en arbetsgivare "baka in semesterersättningen? Vad kan jag göra åt detta rent juridiskt? Borde jag inte ha rätt till 12% av min lön för semesterersättning?

Uppskattar verkligen er sida, använder den flitigt i mina studier.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga och att du får användning av vårt arbete i dina studier. Det glädjer oss innerligt!

Du har enligt 16 § 3 st semesterlagen rätt till 12 % i semesterersättning av din intjänade lön. Semesterersättningen får bakas in i lönen i det fall det redovisas öppet och tydligt, till exempel i avtal och lönespecifikation. Arbetsgivaren har bevisbördan för att inbakningen har skett på ett öppet och tydligt sätt. Arbetsgivaren har således inte rätt att baka in semesterersättningen i lönen varje månad, det ska klart och tydligt framgå att en del av lönen utgör semestersättning.

Om arbetsgivaren inte tydligt kan urskilja semesterersättningen från lönen i klumpsumman, har du rätt till ytterligare lagstadgad semesterersättning. Ersättningens storlek kan variera i kollektivavtal och lag. Undersök om du är bunden av något kollektivavtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare