Får anstalten neka mig permission?

Hej

Det är så att jag är på vårdvistelse efter ett fängelsestraff och nu har jag ansökt om min sista permission (72h då jag ska till arbetsförmedlingen) har haft 48h permissioner innan men anstalten vill inte ge mig en 72:a fast jag skrivit att torsdagen ska jag på arbetsförmedlingen och på fredagen är det midsommar och stängt.. har bokat möte där.. Har dom rätt att neka mig detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Permission under anstaltsvistelse (eller under utslussning) är tyvärr ingen rättighet, utan endast en möjlighet. Det innebär att anstalten inte har någon skyldighet att godkänna permissionen trots att du ska till Arbetsförmedlingen. Anstalten kan exempelvis argumentera för att du kan ändra dina planer under permissionen så du har möjlighet att besöka Arbetsförmedlingen under dina 48h, alternativt lägga permissionen så du kan göra besöket på torsdagen.

Däremot är min erfarenhet att reglerna är hårdare desto längre tid en intagen har kvar av sin anstaltstid och att det blir mildare mot slutet. Min rekommendation är därför att du i första hand begär en omprövning av beslutet, förklarar dina skäl och vad du vill att beslutet ändras till. Omprövningen görs då i regel av regionen istället för anstalten. Får du avslag även i det skedet kan du göra en överklagan till förvaltningsrätten. Det finns en möjlighet att domstolen resonerar annorlunda än Kriminalvården.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare