Fängelse för 18-åringar på grund av grov misshandel?

Hejsan! Jag undrar om det är rimligt att sätta två artonåringar i fängelse för grov misshandel? Eller om det räcker med böter då? Pga förmildrande omständigheter osv så är straffvärdet på minst 1,5 år kanske inte tillräckligt högt för att sätta dom i fängelse även om dom ärt under 21? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

I bestämmelsen om grov misshandel, som finns i 3:6 brottsbalken (BrB), stadgas att straffskalan är fängelse i minst ett år och sex månader och max sex år. Att endast fängelse är föreskrivet i bestämmelsen betyder att lagstiftare anser att brottet är för allvarligt för att endast straffa gärningspersonen med böter.

Trots att endast fängelse är föreskrivet för brottet, finns en presumtion mot att använda fängelse som straff i 30:4 första stycket BrB. Huvudregeln är därför att fängelse inte ska användas. Denna presumtion kan dock brytas genom att någon av omständigheterna i 30:4 andra stycket BrB är uppfyllda. En av de omständigheterna är brottets straffvärde. Om brottet har ett straffvärde på mer än ett års fängelse bryts vanligen presumtionen mot fängelse.

I detta fall är det dock inte 1,5 års fängelse som man använder sig av, utan från det måste först dras av eventuella billighetsskäl och ungdomsrabatt. I ditt fall är ungdomsrabatten i 29:7 BrB aktuell. Bestämmelsen stadgar att gärningspersonens ungdom ska beaktas vid straffmätningen och att rätten får besluta om ett lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet. Enligt domstolspraxis görs ett avdrag på hälften av straffet för 18-åringar. Det betyder att straffmätningsvärdet för 18-åringarna i fråga är nio månaders fängelse (om det inte finns försvårande omständigheter). Eftersom det krävs ett års fängelse för att presumtionen ska brytas på grund av straffvärdet bryts den inte på grund av detta.

De andra omständigheterna som fängelsepresumtionen kan brytas av är brottets art samt tidigare brottslighet. I vissa fall är misshandel att anse som ett artbrott, men det beror på förutsättningarna. Det framgår inte i frågan om gärningspersonerna har gjort sig skyldiga till tidigare brottslighet.

Huruvida presumtionen bryts på grund av art eller tidigare brottslighet är dock inte av så stor vikt i och med stadgandet i 30:5 BrB. Där framgår i andra stycket att personer under 21 år endast ska dömas till fängelse om det finns särskilda skäl med hänsyn till straffvärdet eller övriga omständigheter. Ifall det inte finns några försvårande omständigheter ska därför 18-åringarna inte dömas till fängelse. Det är dock inte möjligt att endast döma dem till böter eftersom grov misshandel är ett brott på fängelsenivå.

18-åringarna kan dömas till de alternativa påföljder som finns till fängelse: ungdomstjänst, villkorlig dom eller skyddstillsyn. De två senare kan förenas med böter och samhällstjänst.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare