Falskt anklagad för brott

Hej jag har vart med om nånting jättehemskt jag hade tvättid och tvättiden gick över 20min en tjej skulle stänga av min maskin och ta ut den jag blev arg och sa till henne inte att göra det hon sa ska ringa fastighetsskötare jag sa gör det och sen kom polisen och sa att jag är anklagad för misshandel och hot..jag är helt förstörd och har absolut inte gjort detta..vad gör man åt detta falska anklagelser......Tack på förhand.....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår situationen rätt så har din granne polisanmält dig för misshandel och olaga hot för att du gick över din tvättid på hennes bekostnad. Enligt 2§ punkt 3 polislagen har Polisen en skyldighet att ta upp alla anmälningar om brott. När Polisen gör det kan den ju inte veta om ett brott faktiskt har begåtts eller inte, utan försöker sedan utreda saken.

Du kan tyvärr inte skydda dig från att bli falskt anklagad, men om du inte har begått något brott lär du inte behöva oroa dig. Beviskravet för att bli fälld för brott är mycket högt, det ska stå bortom allt rimligt tvivel att den misstänkte är skyldig. Om du inte har begått något brott lär det inte finnas något bevis för att du skulle ha begått brott, utan grannens ord står mot dina. Förmodligen kommer åklagaren anse att det är otillräckligt för att väcka åtal och fallet läggas ner.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare