Faderskap och föräldraledighet

Jag lever i ett långvarigt förhållande med en man jag har ett barn med. Vi lever i ett polyförhållande och har partners vid sidan om. Jag är nu gravid och vet inte säkert vem pappan är. Båda männen är medvetna om situationen och mannen jag inte lever med kommer endast att se sig som en extrapappa om det visar sig att han är fadern. Vilka rättigheter har min sambo och kan han ta ut föräldraledighet om det visar sig att det inte är han som är den biologiska pappan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar av din fråga att den som visar sig vara biologisk pappa till barnet kommer att bekräfta faderskapet juridiskt och därmed kommer att anses som far till barnet i juridisk mening. Jag förstår det som att om den man du inte lever med skulle vara biologisk far till barnet och endast se sig som extrapappa, så skulle han ändå juridiskt bekräfta faderskapet. Den tolkningen utifrån din fråga blir min utgångspunkt när jag besvarar resten av frågan.

Gällande vilka rättigheter din sambo har så vet jag inte exakt vilka rättigheter du undrar över, men rättigheten att vara föräldraledig regleras i Föräldraledighetslagen (1995:584) (se https://lagen.nu/1995:584). Där framgår direkt i 1 § att den som är arbetstagare och förälder har rätt till föräldraledighet enligt reglerna i föräldraledighetslagen. Om din sambo visat sig vara biologisk far till barnet och bekräftat faderskapet till barnet är han då att anses som förälder, och omfattas då av föräldraledighetslagen direkt enligt 1 § och har då rätt till föräldraledighet.

Om din sambo nu inte skulle vara biologisk far till barnet finns regler i samma paragraf men i andra stycket som också ger rätt till föräldraledighet om uppfyller vissa kriterier.

I tredje punkten så anges att man som arbetstagare har rätt till föräldraledighet trots att man inte är förälder till de barnet som föräldraledigheten gäller om det är så att din sambo sammanbor med dig, och har barn med dig sedan tidigare. Ni har barn tillsammans sedan tidigare och som jag förstår de så omfattas ni också av den juridiska definitionen för sambos, det vill säga att ni bor tillsammans stadigvarande i ett kärleksförhållande och har ett gemensamt hushåll.

Din sambo har därför rätt till föräldraledighet även om de är så att han inte är biologisk far och förälder till barnet då han är sambo med dig och ni har ett barn sedan tidigare.

Jag hoppas att jag med detta besvarat din fråga. Skulle du ha fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare