FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/11/2020

Få tillbaka pengarna för PT-timmar?

Har man rätt att få tillbaka pengar för PT-timmar som man inte kan använda i dessa corona tider?

Kan man kräva att få förlänga PT timmar tills Coronan är över?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt ärende är civilrättsligt och då är det ert avtalsinnehåll som i huvudsak styr svaret på din fråga. Jag rekommenderar att du läser igenom det avtal du ingick när du köpte PT-timmarna för att se om det står något där om vad som gäller vid situationer som den rådande.

Om ett visst förhållande inte regleras i avtalet kan ledning sökas analogt i konsumenttjänstlagen för att fastställa vad som gäller. En analog tillämpning av konsumenttjänstlagen blir dock aktuell först vid en eventuell huvudförhandling (om du skulle välja att ta ärendet vidare till domstol).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare