Få tillbaka hund efter att köpare bryter avtal?

Hej!

Jag har sålt min hund på blocket och kom överens om att jag och köparen ska ha kontakt och få bilder/videos skickade till mig även kunna få träff hunden när jag ville annars vill jag ha tillbaka hunden då jag vill veta hur hon mår. Men nu har säljaren blockerat mig och vägrar ge tillbaka hunden

Vem har rätt? Vad ska man göra och vad kan man göra i en sån situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem har rätt?

Utgångspunkten är att ni varit helt fria att avtala om det upplägg som du beskriver och att detta avtal är bindande (AvtL 1:1). Vad köparen gör innebär därför ett avtalsbrott. Som jag tolkar det avtalade ni om att om du inte får träffa hunden så skulle du få ta tillbaka den. Detta är bindande för köparen och denne är alltså skyldig att låta dig få tillbaka hunden. Du måste såklart även ge tillbaka pengarna som denne betalt.

Vad kan du göra?

Du har alltså rätt. Problemet uppstår snarare i vad du kan göra. Det enda sättet du kan tvinga köparen att ge tillbaka hunden är genom att gå till domstol och göra en s.k "fullgörelsetalan". Detta innebär att du yrkar att köparen ska förpliktas att ge tillbaka hunden till dig och som grund åberopar du att denne begått ett avtalsbrott och enligt avtalet är därför är skyldig att lämna tillbaka den. Ert avtal utgör beviset.

Detta förutsätter att ni faktiskt gjort ett skriftligt avtal eller att det annars framgår att detta är vad ni kommit överens om (t.ex genom sms- eller mailkonversationer). Annars kommer du inte kunna bevisa att avtalet har den innebörden. En annan sak du måste överväga är att det är dyrt att gå till domstol. Den som förlorar är förvisso skyldig att ersätta motpartens kostnader men eftersom det är ett s.k småmål ersätts inte alla kostnader och under rättegångens gång måste du ligga ute med pengarna (RB 18:1 j. 18:8a). För många är det dessutom en stressig och i övrigt påfrestande upplevelse. Som djurägare själv förstår jag dock att det kan vara värt det för dig men överväg noga det jag sagt och kom ihåg att det aldrig går att veta säkert att man vinner.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du alltså, enligt min bedömning, rätt. Det finns dock inte mycket du kan göra åt saken mer än att gå till domstol. I domstol blir det en fråga om tolkning av avtalet och bevisning om dess innehåll.

Adam WinqvistRådgivare