Få lägenhet genom allmännyttan

Hej!

Jag är gift sedan ett antal år, vi äger en bostadsrätt och har gemensamma underåriga barn. Vi vill prova vara särbos utan att skilja oss. Maken jobbar i närheten av bostadsrätten och vill bo kvar. Barnen har skola och förskola här och bor också kvar. Jag trivdes aldrig på nuvarande bostadsort och vill flytta tillbaka till stan där jag också jobbar och har andra nära anhöriga. Vad har jag för chans att bli accepterad av hyresvärd i allmännyttan i Stockholm? Jag "har kö-år" så jag är 1:a på en liten lägenhet i en närförort. Ingen vits att jag säljer min del av bostadsrätten till maken väl, vi är ju gifta? Eller tänker jag fel? Han vill inte sälja nuvarande bostadsrätt nu, dåligt ekonomiskt läge för det. Tacksam för hjälp!

Vänligen,

Lawline svarar

Vad har jag för chans att bli accepterad av hyresvärd i allmännyttan i Stockholm?

Allmännyttan består av alla kommunala aktiebolag som hyr ut lägenheter. Varje sådan hyresvärd sätter sina egna villkor på hyresgästerna genom respektive hyresavtal och allmänna villkor. Generellt kan sägas att allmännyttiga hyresvärdar enligt lag ska främja bostadsförsörjningen i kommunen genom att bedriva sina verksamheter enligt affärsmässiga principer. Det innebär att verksamheten ska vara samhällsnyttig samtidigt som den får bedrivas med visst vinstsyfte. Närmare bedömning kan jag inte göra vad gäller allmännyttan i generell bemärkelse.

Ingen vits att jag säljer min del av bostadsrätten till maken väl, vi är ju gifta? Eller tänker jag fel?

Ni kommer dela på all giftorättsgods, inklusive bostadsrätten, vid en eventuell bodelning om ni bestämmer er för att skiljas. Fram till dess finns ingen omedelbar anledning till att du ska behöva sälja din del, även om du flyttar ut.

Jag ringer upp tisdagen den 18 september kl. ca 13:30. Hör av dig om denna tid inte passar eller om du har några funderingar fram till dess.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare