Få en åklagare som lagt ned förundersökning sedan åtala målsäganden?

Åklagaren valde att lägga ner målsägandens förundersökningen. När det begärdes överprövning så återupptogs förundersökningen, och åklagaren blev bortplockad med anledningen av fel som gjorts.

Då väljer åklagaren att väcka åtal mot målsägaren, fast den här gången som misstänkt!

Får en åklagare göra så?

Delikatessjäv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag är inte helt säker på om du menar att det är samma åklagare som lagt ned förundersökningen och som åtalat f.d målsäganden eller om det rör sig om två olika åklagare. Jag kommer därför svara på vad som gäller i båda scenarion.

Utgångspunkten är att en åklagare alltid ska väcka åtal mot en person om åklagaren kan förvänta sig en fällande dom (RB 20:6). Det föreligger alltså en åtalsplikt. Det finns inget uttryckligt hinder mot den situation du beskriver.

Jag ser inte heller hur delikatessjäv skulle kunna aktualiseras eftersom inget tyder på att den nya åklagaren skulle vara partisk (RB 4:13 10p j. 7:6). Denne har helt enkelt gjort en annan bedömning än den förre åklagaren.

Även om jag misstolkat frågan och det är så att det är samma åklagare som plockades bort och som väckte åtal ändras inte svaret. Detta följer av att jäv inte får grundas på åtgärder som en åklagare vidtagit i tjänsten, vilket en nedläggning av förundersökning får anses vara (RB 7:6 2st).

Alltså föreligger inte en jävsituation och åklagaren kan göra så. Jag hoppas det svarar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare