Exekutiv försäljning - Skatterättslig avyttring

Hej Jag har blivit av med min lägenhet via exekutiv auktion. Allt överskott togs av Kronofogden för att täcka del av en skatteskuld. Nu vill Skattemyndigheten att jag skall betala skatt för "vinsten" vid försäljningen. Kan detta verkligen stämma då jag själv inte sålt eller ville sälja min lägenhet?

Lawline svarar

Hej,

Vid avyttring av privatbostadsfastighet betalas skatt på kapitalvinsten, se 1 kap. 3 § p. 3 inkomstskattelagen (IL) samt 41 kap. 1-2 §§ IL.

Med avyttring av tillgång avses bl.a. försäljning, se 44 kap. 3 § IL. Exekutiv försäljning av en fastighet anses även utgöra en sådan avyttring som faller under ovanstående lagrum, se även det inledande stycket i skatteverkets handledningsinstruktion

Kapitalvinsten beräknas enligt huvudregeln i 44 kap. 13 § IL. Enligt 45 kap. 33 § kommer däremot endast 22/30 av kapitalvinsten att inkomstbeskattas under inkomstslaget kapital, förutsatt att fastigheten utgör en privatbostadsfastighet, jämför 2 kap. 13 § IL.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare