Eventuellt straff för stöld

Känner en person som blivit polisanmäld för stöld. Värdet av stölden är mellan 500 -1000kr. Vad kan straffet bli? .personen i fråga är ostraffad tidigare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline för din fråga

Det är svårt att säga vad straffet blir för ett specifikt brott då omständigheter i det specifika fallet spelar så stor roll. Jag ska dock försöka ge en gissning från det jag fått reda från frågan.

Om värdet på saken är mellan 500-1000 kr brukar det oftast ses som snatteri eller ringa stöld, men jag utgår från att det är stöld som gäller.

Stöld definieras i BRB 8:1, där står där att straffet är fängelse upp till 2 år. En kan då få intrycket av att man kommer åka in i fängelse, men vad som står i paragrafen målar inte riktigt upp hela bilden.

Att det står fängelse upp till två år ska istället ses som en typ av ram för vad det absolut högsta och lägsta straffet för stöld kan vara.

För att veta exakt var på skalan din bekant hamnar på så ska en bedömning enligt 29:1 - 5 BRB göras.

Det är svårt att sätta ett värde på brottet när jag vet så lite. Att värdet på stölden är mellan 500-1000 talar dock starkt för att stölden inte ska sättas speciellt högt på skalan vi nämnde innan. En beaktar även en rad andra omständigheter som exempelvis att man är ung, kommer förlora jobbet, tidigare ostraffad, har barn osv. Alla dessa omständigheter kan skjuta ner eller upp värdet på den tidigare nämnda skalan.

Själva straffet som ges beror sedan på vilket värde brottet har. Om jag utgår från att det brottsliga värdet på stölden är ganska låg, så ska det tas i hänsyn när en gör straffbedömningen i 30:4 BRB. Paragrafen säger att fängelse ska vara ens sista val och en ska främst få något annat straff som alternativ till fängelse.

Det minst ingripande alternativ till fängelse som vi har i svensk straffrätt är villkorlig dom, som en hittar i 30:7 BRB. I detta fall skulle nog villkorlig dom dömas ut.

Jag vill dock föreskriva om att detta inte kan tas som ett glasklart svar. Tingsrätten kommer beakta en rad olika omständigheter som kan spela roll i straffet. Framförallt personens ålder har en stor betydelse för val av straff.

Hoppas det ger dig en ungefärlig bild av läget.

Hoppas det besvarade din fråga! Om inte är det bara att skriva en kommentar!

Jakob WestlingRådgivare