Ett barn repade vår bil och föräldrarna vill inte betala för skadan - vad kan vi kräva och hur går vi till väga?

I somras blev vår bil repad med en sten av ett femårigt barn utan uppsikt av sina föräldrar. Barnet har erkänt gärningen. Till en början var föräldrarna villiga att betala för skadan men plötsligt är de inte intresserade av att göra det längre. Det jag undrar är vad vi har rätt att kräva av dem och hur vi går tillväga i sådana fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss med er fråga!

Vad tråkigt att ni fick bilen repad och att föräldrarna inte längre vill ersätta skadan. Det finns dock några regler i skadeståndslagen (SkL) som kan vara till hjälp.

Föräldrarna kan vara skadeståndsskyldiga själva

Först och främst har föräldrar som är vårdnadshavare ett allmänt ansvar för att deras barn inte ska orsaka någon skada på andra personer eller andras saker (föräldrabalken 2 kap. 6 §). Om en förälder inte har tillräcklig uppsikt över sitt barn och barnet till exempel repar en bil, så blir föräldern skadeståndsskyldig. Föräldern har i det fallet orsakat en sakskada genom vårdslöshet (SkL 2 kap. 1 §).

Det är lite svårt att säga något säkert om föräldrarnas ansvar på den här grunden, eftersom man måste bedöma från fall till fall om en haft så dålig uppsikt över ett barn att hen kan ses som vårdslös.

Föräldrarna blir skadeståndsskyldiga om deras barn begår brott

Om ett barn orsakar skada genom brott är föräldrarna skyldiga att betala skadestånd oavsett om de kan anses vara vårdslösa eller inte (SkL 6 kap. 5 §).

Det som är avgörande för det här är alltså om barnet kan anses ha orsakat skadan genom ett brott, och inte hur föräldrarna agerat. Även små barn kan begå brott, trots att de inte kan dömas till något straff. Femåringen som repade er bil skulle till exempel kunna ha begått brottet skadegörelse (brottsbalken 12 kap. 1 §), eftersom hen skadade er bil. Femåringen kan inte bli straffad eller bli ansvarig att betala skadestånd. Istället blir föräldrarna ansvariga att betala skadeståndet i det här fallet.

Jag kan tyvärr inte säga med full säkerhet om barnet kan anses ha gjort sig skyldig till skadegörelse i just ert fall, eftersom även den här bedömningen måste föras utifrån alla omständigheter vid den specifika situationen.

Försök komma överens med motparten och fundera sedan på att gå till domstol

Det första ni bör göra är att göra ett sista försök att komma överens med föräldrarna. Försök förstå varför de plötsligt inte är villiga att ersätta skadan på bilen. Framställ tydliga krav på vad ni vill ha i ersättning. En lämplig summa skulle vara kostnaden ni har för att återställa bilens lack. Förklara också vad ni grundar era krav på. Grunden kan vara föräldrarnas vårdslöshet, att barnet begått ett brott eller båda.

Fungerar det inte att prata med föräldrarna och nå en överenskommelse kan ni väcka talan i tingsrätten och stämma föräldrarna på summan. Då skickar ni en stämningsansökan till tingsrätten och beskriver vad ni kräver av föräldrarna samt vad ni grundar det på. Det finns en blankett för stämningsansökan som ni kan fylla i. På domstolens hemsida kan ni också hitta en sökfunktion för att ta reda på vilken domstol ni ska skicka in ansökan till.

Tänk på att spara alla kvitton för kostnader ni haft eller kommer ha på grund av skadan på bilen! Fundera också på om ni tycker det är värt att gå till domstol! En domstolsprocess kostar både tid och pengar och om det inte kostar så mycket att fixa skadan på bilen, så kanske inte en domstolsprocess är värt det.

Vill ni ha hjälp med att väcka talan och driva ett mål om skadestånd är ni välkomna att kontakta Lawlines jurister.

Jag hoppas att ni känner att det här svaret har varit till hjälp och att ni kan komma överens med barnets föräldrar om ersättningen.

Lycka till!

Mikaela von BornstedtRådgivare