Ersättning vid skador trots minderåriga

Om barn slänger ägg och Sten på fastighet samtidigt som dom sparkar på fastighet. Hur gör jag som fastighetsägare för att få ersättning av barnen eller föräldrar för skador. polis vill inte röra i det för dom barnen är under 15 år vid tillfälle då dom haver ertappas så skyller dom att vi är för unga så ni kommer inte åt oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Trots att barnen är minderåriga och inte kan straffas för brott, har du fortfarande rätt till skadestånd för skador som är till följd av de ägg och stenar som kastats. Det följer av skadeståndslagen 2 kap 1 §. Skadeståndet kan omfatta kostnader som uppstädningen av äggen, sakernas värde, reparations värde och liknande, det följer av 5 kap 7§

Eftersom det gäller flera personer som orsakat skadorna, så är de solidariskt ansvariga. Det innebär att du har rätt att kräva hela skadeståndet från enbart en av dem, sedan får de lösa uppdelningen sinsemellan. Det följer av 6 kap 4§.

Sedan har föräldrarna även en skyldighet att ersätta skador som barnen orsakar genom brott. Det följer av 3 kap 5 §. Faktumet att sakskadorna måste orsakas genom brott påverkas inte av straffmyndigheten, utan bara faktumet att brott har begåtts. När brott och skaka har fastställts har du alltså möjlighet att kräva barnen och föräldrarna för skadestånd. Föräldrarna ansvarar dock bara för en viss del, resterande ansvarar barnet själv för.

Brottet som skulle vara relevant i detta fall skulle vara skadegörelse enligt 12 kap 1§ brottsbalken. Eller alternativts ringa skadegörelse.

Dock behöver en talan om skadestånd lyftas av dig själv. Du behöver därmed på något sätt få reda på vem som kan hållas ansvarig och sedan stämma dem i tingsrätten och kräva dem på skadestånd.

Hoppas detta svarar på din fråga.

Linus NilssonRådgivare