Ett äktenskapsförord registrerar enskild egendom

Vi är gifta och har under pågående äktenskap gemensamt kommit överens om , och registrerat , viss enskild egendom. Är det samma sak som som att vi upprättat ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du hittar relevanta regler i äktenskapsbalken.

Genom ett äktenskapsförord kan makar klassificera egendom som enskild egendom eller giftorättsgods, vilket avgör vad som senare ska ingå i en eventuell bodelning (7 kap. 1–2 § punkt ett och 10 kap. 1 § ÄktB). Det finns tre krav för att äktenskapsförordet ska vara giltigt: skriftligt, undertecknad av båda makar och registrerat hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB). En make kan bara klassificera egendom som den redan äger (när äktenskapsförordet upprättas) eller som den senare kan komma att få i gåva, testamente eller arv (7 kap. 3 § ÄktB).

Så ja, ni har upprättat ett äktenskapsförord och så länge alla tre krav är uppfyllda är det giltigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare