Ersättningsskyldighet vid kollision mellan cyklist och bilist

jag har kört på en cyklist som kom från min västra sida. jag tittade noggrann men se ingen cyklist då körde jag mig in i parkering men plötsligt kom cyklist ned från backen då bromsade allt vad som gick körde ändå personen. cylisten hade mörka kläder på sig och saknade reflex , ingen hjälm på sig, och min bil skadat mycket, det hände i en fyrvägs korsning och min bil( framhjulen) är in i parkering och det är bara 10 i hastighet . en vittnet ringde ambulans och jag ringa polisen. han har lite skrapsår på knä, hake och ingen blödningar. och efter några veckor fick jag ett brev från polis att jag ska möta polisen då fick jag reda att jag måste betar ett böter eller skadestånd avgift till cyklist då sa jag nej till polis eftersom jag vet inte att man måste betalar eller inte för att jag kan inte så bra svenska samt jag vet ingenting om vad är för böter och samtidigt trodde jag att jag är rätt för att jag hade redan inne i parkering. så efter jag hade sagt nej eller inte betar böter då fick jag ett brev eller kallelse från tingsrättens för brott till vållande till kroppsskada och han hade spricka på käkbenet och hade sår på knä och benet. och då ringde jag till försäkringbolag då sa dom att dom kan inte hjälpa till för att den avgiften (skadestånd) är cyklist som vill ha det och det är jag som ska betala inte försäkringsbolag för att dom hade redan betalat pengar till cyklist för trafikförsäkring. Är det jag som har gjort fel, vad som komma häda nu,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en sådan här olycka där en bilförare och cyklist har kolliderat beror följderna till detta på vem som har varit vållande till olyckan, alltså vem som är ansvarig till att olyckan har skett.

Vem som anses som ansvarig till olyckan beror på vad det är för trafikregler som gäller på den platsen för cyklister och bilister. Jag kommer tyvärr inte kunna svara på om det är du som är ansvarig till olyckan eller om det är cyklisten, då jag inte vet hur området ser ut samt vad det för trafikregler som gäller just där kollisionen skedde, utan det är en bedömning som ditt försäkringsbolag får göra, där du har din bil försäkrad. Du kan vara ansvarig till olyckan om det hände på en plats där du skulle gett företräde till cyklister, om något sådant inte gäller vid det stället kan det istället vara cyklisten som är ansvarig för olyckan. Jag råder dig därför att kontakta ditt försäkringsbolag igen och be dem förklara vem som är vållande till olyckan och varför.

Viktigt att veta beträffande din trafikförsäkring och kollision med cyklist, är att man alltid får betala självrisken på trafikförsäkringen för skador som cyklisten fått på sig själv och på cykeln. Just när det gäller cyklister så spelar det ingen roll om vem som varit ansvarig till olyckan, utan bilisten är i huvudregel skyldig att betala sin trafikförsäkring till cyklisten för dennes skador. (11 § trafikskadelagen)

Detta innebär att vare sig du var ansvarig till olyckan eller inte så kommer du att få betala 1000 kronor i självrisk, genom din trafikförsäkring, för cyklistens skador.

Vem som har varit vållande till olyckan kan ändå spela roll, då det kan avgöra om du får stå för kostnaderna för reparation för skadorna på din bil själv, eller om det är något du kan kräva cyklisten på.

Om du anses som vållande till olyckan:

Då ska din trafikförsäkring täcka för skador som skett på cyklistens cykel, samt för de personskador som cyklisten själv fått. Trafikförsäkringen innebär att du betalar en självrisk, som oftast är på 1000 kronor, vilket ska ersätta dessa skador. Om cyklistens skador på cykel och sig själv överstiger detta belopp så står ditt försäkringsbolag för detta.

Nu när du berättar att cyklisten har anmält detta och det har blivit ett mål i tingsrätten tycker jag du ska berätta detta för ditt försäkringsbolag och se om denna ersättningen som cyklisten vill ha är något som kan ersättas av trafikförsäkringen.

Om du inte anses vållande till olyckan:

Även fast du inte bedöms vara ansvarig till olyckan så kommer du som ovan nämnt ändå behöva betala din självrisken på din trafikförsäkring för cyklistens skador.

Om du har skador på din bil och det är cyklisten som är ansvarig till detta, så kan du däremot rikta skadeståndsanspråk mot cyklisten för skadorna som du har på din bil. Om du har ytterligare försäkring på bilen som täcker skador på din egen bil, en så kallad vagnskadeförsäkring som ingår i en helförsäkring, så kommer du att få reparera din bil genom försäkringen och den självrisken du får betala för det, kan du sedan kräva cyklisten på.

Att tillägga angående att cyklisten anmält detta - vållande till annans kroppskada, är att om du inte anses vållande till denna olycka bör du heller inte kunna bli dömd för detta, då det kräver att du är ansvarig till olyckan.

Jag rekommenderar dig som sagt att kontakta ditt försäkringbolag då mycket av detta beror på vilka trafikregler som gällde på platsen och vem som kan anses ansvarig till olyckan. Vad som sker härnäst beror också på vad du har för försäkringar på bilen och vad dessa försäkringar kan täcka.

Hoppas du fick vägledning och att allt löser sig för dig!

Frida GustafssonRådgivare