Ersättningsansvar vid konsumenttjänst
Lawline svarar
Hejsan och tack för din fråga,
Situationen regleras i konsumenttjänstlagen. Enligt 1 § KtjL tillämpas lagen på arbete på lösa saker (i ditt fall lagning av halsbandet) och lagen är enligt 3 § tvingande till din förmån.
Enligt 31 § st. 4 KtjL är näringsidkaren skyldig att vid fel ersätta skador på föremålet för tjänsten, med undantag för s.k. force majeure-situationer vilka är mycket ovanliga (dvs. då felet beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit). På denna grund har du alltså rätt till ersättning för halsbandet. Även borttappade/förlorade föremål räknas nämligen som sakskador.
Hur denna ersättning skall beräknas bestäms inte i KtjL utan enligt skadeståndslagen 5:7 (prop 1984/85:110 s 277). Enligt denna paragraf är du, i situationer som
denna, berättigad till full ersättning för sakens värde. Detta värde kan bestämmas på olika sätt. Vanligen diskuteras antingen återanskaffningsvärdet, bruksvärdet eller marknadsvärde (försäljningsvärdet). Huvudregeln är idag att det är återanskaffningsvärdet som ersätts (den kostnad det skulle medföra att införskaffa en likvärdig produkt). Nedsättning av värdet pga föremålets ålder och bruk görs med försiktighet (se NJA 2011 s. 576).
Således har du enligt konsumenttjänstlagen rätt till ersättning för halsbandets värde (15250 kr). Denna ersättning måste du inte acceptera i form av ett tillgodohavande i butiken. Det står er emellertid fritt att i samråd överenskomma om eventuell uppgörelse!
Vänligen,