Ersättning vid personskada

Hej, det var en individ som avlossade ett vapen nära mitt huvud så nu är min hörsel på vänstersidan nedsatt vad jag känner, men har inte fått papper på det av doktorn än, hur gör jag för att få ersättning av mitt försäkringsbolag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så vore det bra om du uppsöker läkare så fort som möjligt för att få intyg på att skadan har uppkommit via skottet. Fundera också över eventuella andra bevis och vittnen till händelsen.
Om personen som avlossade skottet orsakade skadan så kan hen vara skadeståndsskyldig gentemot dig och alltså vara skyldig att ersätta dig för din skada. Prata med personen, om hen har en försäkring så kan du eventuellt få ersättning via denna. En ansvarsförsäkring som kan täcka skadestånd ingår ofta i hemförsäkringen och personen kan prata med sitt försäkringsbolag om vad som gäller.
Det är också möjligt att du kan också få ersättning via ditt eget försäkringsbolag. Jag skulle rekommendera att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att få vidare hjälp och information med hur du ska gå tillväga.

Lycka till!
Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare