Ersättning vid patientskada

Hej! Jag vill anmäla en skadestånd som drabbat min psyke. Tack vare min gamla vårdcentral. sedan halv år sen jag har haft problem med mina bihålor och hals. Jag fick sprina till dem fram och tillbaka eftersom jag fick massa antibiotika och medicin som inte hjälpte och jag blev bedömd med rökning beroende och förkylning. Jag tyckte det var oacceptabelt eftersom jag kände att det är nåt som inte stämmde i mina bihålor. Jag har åkt till akuten grund av mina smärtor. Hade haft ont och lidit i flera månader på grund av att dem var så oansvarsfulla. Istället för o kolla up det så sa läkaren att allt berodde på rökning. Efter dess bytte jag vårdcental och redan vid första besöket med min nya läkare, undersökte hon mig och skickade en remis till röntgenkliniken direkt. Röntgen visade att jag har cystor i bihålorna som gör att jag producerar otroligt mycket slem i halsen och vätska i bihålorna som gör att jag mår psykist dåligt med en kvävs känsla som håller på i flera månader. Hade svårigheter att gå till skolan och jobbet jag har lidit och lidit och min gamla vårdcentral ville inte hjälpa mig. Kände mig ensam och uppgiven. Därför vill jag göra en skadestånd anmälan på den vårdcentralen! Min fråga är hur ska jag göra det ? Vilken väg ska jag ta? Tack mvh/Klaudia.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag kan tyvärr inte säga hur mycket ersättning du kan få utifrån din skada, utan jag kan endast svara på var du kan vända dig för att få en bedömningen av din patientskada och därifrån få en eventuell ersättning.

Försenad/felaktig diagnos och felmedicinering är en patientskada som patienten kan få försäkringsersättning för. Bestämmelserna om b.la ersättning för patientskador hittas i patientskadelagen.

Har den felaktiga diagnosen och felmedicineringen skett under behandling hos en vårdgivare som finansieras av landstinget omfattas du som patient alltid av en försäkring hos Löf, landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, vars uppdrag är att utreda och ersätta sådana patientskador. Även privata vårdgivare som har vårdavtal med ett landsting eller en region omfattas av denna försäkring. Till Löf kan du anmäla en patientskada via deras hemsida, den hittar du här.

De privatpraktiserande vårdgivarna utan vårdavtal är istället försäkrade hos privata försäkringsbolag och har en skyldighet att upplysa dig om vilket försäkringsbolag det är.

Nästa steg för dig är alltså antingen att anmäla en skada till Löf, eller att ringa upp din privata vårdgivare och få information om vilket försäkringsbolag de har.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare