Ersättning vid frihetsberövande

Hej. Jag satt häktad och anhållen i 22 dagar. Men fick i veckan brev om att fallet var nedlagt. Nu är min fråga, hur ska jag gå till väga för att få ersättning? Jag gick i skolan, förlorade tid där, lärdom sedan jobbade jag deltid och förlorade ett par dagar där också. Jag mår fortfarande dåligt, har besökt psykolog, det har hjälpt mig men det är fortfarande dålig sömn och dåliga minnen.

Sen undrar jag hur lång tid det tar för Tingsrätten att lägga ner fallet? Och hur lång tid tar det tills de godkänner ersättningen och att jag får pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Den som har varit anhållen i minst 24 timmar i sträck eller häktad kan ansöka om ersättning hos Justitiekanslern (JK) när förundersökning har avslutats utan att åtal har väckts eller när frikännande dom har meddelats för den brottsmisstanke som frihetsberövandet avsåg.

Du bör alltså kontakta JK för att få ersättning för detta. Handläggningstiden hos JK är i normalfallet 6 till 8 månader. Beslutet från JK kan inte överklagas. Ifall du skulle bli missnöjd kan du istället väcka talan mot staten genom att ansöka om stämning i tingsrätt.

Information om förfarandet hos JK finner du HÄR och ansökningsblankett finner du HÄR.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare