Ersättning vid barns slagsmål - inköpspris för nya glasögon?

Min son, som är minderårig, hamnade i slagsmål på väg hem från skolan. Den andra pojkens glasögon gick av misstag sönder och hans föräldrar vill att jag betalar de nya glasögonen. Är det rimligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör ersättning på grund av skada på en sak, vilket regleras i skadeståndslagen.

Ersättningsskyldighet - har ni ens en skyldighet att ersätta skadan?

För att ersättningsskyldighet enligt 2:1 SkadestL ska uppstå så måste din son ha orsakat skadan och han måste ha gjort det genom uppsåt eller vårdslöshet. Avgörande här är hur detta "slagsmål" har gått till och hur glasögonen kom att skadas. Det framgår att din son i vart fall inte hade sönder glasögonen med flit och då måste man ställa sig frågan om han inte ändå i vart fall varit vårdslös i bråket. Det finns inte tillräckligt med information här för att svara på det men det är värt att poängtera att det är den skadelidande parten som har bevisbördan här. Det är alltså föräldrarna till pojken vars glasögon gick sönder, som ska visa på att din son varit vårdslös och att han orsakade skadan.

Storleken på ersättningen - hur stor bör ersättningen vara?

Grundtanken med skadeståndskonstruktionen är att den som orsakat en skada ska ersätta hela skadan och försätta den som lidit skadan i samma position som den var i innan skadan uppkom. Detta innebär alltså inte att man, vid en ersättningsskyldighet, är skyldig att köpa helt nya glasögon till den vars glasögon man haft sönder om dessa var i begagnat skick. Det är värdet som saken minskade med i och med skadan som ska ersättas. Det är inte inköpspriset som ska ersättas.

Det spelar också roll för avgörandet av storleken på ersättningen huruvida den andra pojken kan anses varit medvållande till skadan på glasögonen, och i så fall till vilken grad. Er son ska bara svara för den delen av skadan som han själv har orsakat.

Eftersom din son är minderårig ska han vidare bara svara för en summa som är skälig med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt andra omständigheter, detta enligt 2:4 SkadestL. Detta betyder alltså att, om din son har orsakat skadan genom vårdslöshet ska han inte nödvändigtvis ersätta den summan som han hade behövt ersätta om han vore vuxen. Undantaget här är om han skulle dömas för ett brott, såsom skadegörelse enligt 12:1 BrB, vilket är osannolikt, varpå vårdnadshavarna, om de är föräldrar till barnet, ska stå för hela skadeståndet enligt 3:5 SkadestL.

Hur mycket är det rimligt att ersätta i ditt fall?

Om er son inte har varit vårdslös så är det inte rimligt att ersätta någonting alls. Har han varit vårdslös men har även det andra barnet varit vårdslös och delvis orsakat skadan så är det rimligt att er son ansvarar för den delen av skadan han har orsakat, med ett reducerat belopp beroende på hans utveckling och er familjs ekonomiska ställning. Det blir alltså eventuellt en kvotdel av det marknadsvärdet som glasögonen hade innan de förstördes.

Ett exempel på hur skadeståndet kan beräknas:

Glasögonen var inköpta för 4 000 kr och er son anses varit vårdslös när han orsakade skadan på glasögonen. Glasögonen var dock slitna och därför har marknadsvärdet minskat med 1 000 kr. Den andra pojken har varit medvållande till skadan motsvarande 25 %. Vidare anses er sons utveckling innebära att han bör svara för hälften av skadan som han har orsakat. Alltså ska er son svara för ((4 000 - 1 000)*0,75)*0,5 = 1 125 kr.

Jag kan bara erbjuda detta exempel eftersom det är så många okända faktorer i fallet men hoppas att ni kan läsa detta och applicera reglerna på detaljerna i er situation.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Egil SellgrenRådgivare