FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/01/2018

Ersättning i samband med stroke

Hej ! Jag for in till sjukhuset för att jag hade vaknat med sämre förmåga att röra mig med på vänster sida o glömt bort saker men jag vart då hem skickad , jag var t undersökt av 3 läkare och gjorde en vanlig röntgen men det visade inget men jag kom tillbaka på tisdag ( det var en skärtorsdag jag åkte in ) och vart då inlagd på stroke avd o på tors en vecka efter att jag sökte vård så fick jag veta att jag fått en stroke. Får jag ut någon ersättning av det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Generella regler om försäkringsavtal finns i Försäkringsavtalslagen (FAL), se här.

Ersättning och råd
När man drabbats av en sjukdom eller olycka kan ens försäkring ibland täcka sådana skador. Eftersom varje försäkringsbolag har sina egna försäkringsvillkor har jag inte möjlighet att svara på hur din eventuella försäkring ser ut eller vad som ingår i den. Däremot har du en personförsäkring (sjuk- och olycksfallsförsäkring eller liknande) tycker jag att du ska kontakta ditt försäkringsbolag för att se om de kan ersätta dig för skadorna som uppkommit i samband med din stroke.

Har du drabbats under den tiden som du var försäkrad i bolaget ska det gå bra att anmäla skador i efterhand. Det kan hända att de frågar varför man väljer att anmäla senare och att de behöver få in handlingar som styrker att man skadats. Det är därför viktigt att behålla alla dokument så som exempelvis läkarintyg.

Anmäler du en skada och får avslag eller inte är nöjd med din ersättning kan du be att ditt försäkringsbolag omprövar ärendet, FAL 10:8. I samband med en omprövning behöver man oftast åberopa nytt material eller information.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen. Det går även bra att kontakta våra jurister på Lawlines Juristbyrå. För att boka tid, klicka här.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare