Ersättning från försäkringsbolag efter misshandel

Tjena. Jag var på en fest och så blev jag slagen mitt på munnen utav någon som jag inte såg vem det var och min telefon gick i backen samt mina glasögon.

det var nu 3dagar sedan detta hände och jag har haft ett förjäkligt munsår på överläppen och svårigheter med att äta då jag inte kan öppna munnen så mycket och så blir mina läppar fruktansvärt torra. När jag äter så gör det fortfarande ont och svider vid varje tugga. Jag försöker att äta maten från sidan men det hjälper bara lite.

Min fråga är ju nu om jag har rätt till skadestånd bara eller har jag rätt att få försäkring för telefonen och glasögonen också

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den person som slog dig har orsakat både en personskada (munsåret) och sakskador (din mobiltelefon och dina glasögon). Eftersom det verkar ha gjorts medvetet är personen skyldig att ersätta dig för dessa skador enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Problemet är att du inte vet vem som har gjort detta. Om du inte vet vem som har orsakat skadorna kan du av naturliga skäl inte heller få ersättning från den personen.

Det du istället får göra är att vända dig till ditt försäkringsbolag. Om du har en hemförsäkring ingår ofta ett överfallsskydd, d v s du får ersättning när du blir utsatt för en misshandel. I hemförsäkringen ingår också ett egendomsskydd som innebär att du kan få ersättning för att dina glasögon och din telefon gått sönder. Exakt vad du kan få ut från din försäkring avgörs av försäkringsvillkoren.

Mitt råd till dig är att kolla igenom försäkringsvillkoren som gäller för din hemförsäkring. Då får du en egen uppfattning om vad som borde ersättas och hur hög din självrisk är (d v s vilken summa du inte får ersatt). Därefter bör du ta kontakt med ditt försäkringsbolag och fråga dem hur läget ser ut.

Om du inte har någon försäkring är det dessvärre inte mycket du kan göra för att få ersättning.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare