FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/12/2018

Ersättning för städning av lägenhet

Undrar om man kan få pengar för städning av en lägenhet även om där stod i kontraktet att vid utflyttning ska den vara väl rengjord. ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man har tyvärr ingen rätt att få pengar för städning vid en utflytt. Som du säger så står det i kontraktet att lägenheten ska vara rengjord vid utflytt. Om man sedan väljer att anlita en städfirma som gör det eller väljer att städa själv är upp till var och en. Men det finns ingen lagreglering i hyreslagen som ger en rätt till ersättning för det.
Det går att koppla till grundprincipen i hyreslagen, att lägenheten ska återlämnas i det skick man fick den i. Hyresgästen som bodde innan er hade också en skyldighet att rengöra lägenheten, så att ni fick tillträde till en städad lägenhet. Detsamma gäller sedan för er att lämna tillbaka lägenheten i ett städat skick, och så att nästa hyresgäst får en städad lägenhet med.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare