Ersättning för skada på egendom som felaktig vara har orsakat

Hej,

Jag har använt en produkt för att få bort fläckar på mina kläder, helt enligt anvisningarna på produkten. Nu har produkten i fråga förstört mitt klädesplagg. Min fråga är därför om jag nu kan kräva ersättning eller liknande av företaget? Hur går jag bäst tillväga och var ligger bevisbördan?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt konsumentköplagen har du rätt att få skadestånd av företaget då den felaktiga produkten har orsakat skada på din egendom, alltså klädesplagget (31 §). Om du köpt produkten inom sex månader har säljaren bevisbördan för att felet på produkten beror på att du använt den fel (20a §). Om det var mer än sex månader sedan du köpte produkten har du bevisbördan för att felet på produkten inte beror på att du använt den fel.

Jag rekommenderar att du så snart som möjligt reklamerar produkten till företaget, alltså meddelar att det är fel på produkten. Berätta samtidigt att produkten förstört ditt klädesplagg och ange hur mycket plagget är värt. Om du vill kan du ange konsumentköplagen 31 § som grund för skadeståndskravet.

Om företaget inte går med på att betala ersättningen kan du antingen föra en skadeståndstalan i tingsrätten genom att lämna in en stämningsansökan, alternativt ta tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN:s beslut är inte bindande för företaget, men om de inte följer rekommendationen kan de hamna på en svart lista, vilket påverkar deras rykte. Fördelen med ARN är att du inte behöver ha någon advokat och att processen går snabbare. Du kan läsa mer på deras hemsida: http://www.arn.se/

Jag hoppas detta hjälpte dig!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare