FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2020

Ersättning för praktik?

Hej jag praktiserar och undrar om man får ersättning för dom timmarna man praktiserar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret på din fråga kan bero på var du praktiserar men vanligtvis så får man ingen lön för en praktikplats. Troligtvis hade du fått reda på detta innan du började praktisera.

Lön kan betalas ut i vissa fall efter en överenskommelse med arbetsgivaren, det kan därför vara bra att prata med arbetsgivaren i början så man exakt vet vad som gäller. Då jag inte har någon information om var eller hur du praktiserar kan jag inte ge ett mer preciserat svar än att det är arbetsgivaren som avgör om lön utgår eller inte, du kan säkerligen enkelt ta reda på det genom att fråga där du praktiserar. Det finns i vilket fall ingen generell skyldighet att betala ut lön till de som praktiserar enligt lag.

Andra sätt att få inkomst under praktik:
-Om du exempelvis är en student och praktik är obligatoriskt kan du fortfarande få ut studiestöd under praktiken.
-Om praktik förmedlats genom arbetsförmedlingen kan ersättning från försäkringskassan utgå.
-Beroende på personens livssituation kan man erhålla försörjningsstöd

Hoppas detta var till hjälp! Men om inte så får du gärna återkomma

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare