Ersättning för frihetsberövande

Om har suttit häktad i 3 veckor vad tror du att skadeståndet kan bli? Å så undrar jag om hur lång tid efter man har blivit frisläppt har jag som privatperson rätt till att söka ersättning?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som har varit frihetsberövad utan att bli dömd för gärningen har i regel rätt till ersättning av staten enligt lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder (1998:714). Den som begär ersättning måste själv ge in den utredning som behövs för att bedöma skadans storlek.

Ersättning kan enligt lagens 7 § utgå för lidande, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och utgifter. Skadan ska vara en direkt följd av själva frihetsberövandet. Du kan alltså inte få ersättning för skador som har uppstått på grund av brotts­miss­tanken som sådan.

Ersättning för lidande bestäms enligt Justitiekanslerns praxis i normalfallet till 30 000 kr per månad, dvs ca 1 000 kr per dag. För misstanke om allvarliga brott betalas högre ersättning.

Normal preskriptionstid gäller. Alltså kan du söka ersättning i upp till tio år efter att du blivit ersättningsberättigad enligt lagen.

Ansökningsblanketter och mer information hittar på du Justitiekanslerns hemsida.

http://www.jk.se/ansokan/frihetsberovande/

Behöver du vidare hjälp i juridiken är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se

Niklas JunkerRådgivare