Ersättning för framkallande av fara för annan

Hej, hade bilen på service. Körde därifrån, bilen skrammlade. Mycket märkligt tyckte jag. På motorvägen lossnade ett hjul, åkte av bilen och bilen for givetvis i backen. Jag fick snabbt kontroll på bilen och körde åt sidan. Hjulet träffade ingen annan och lade sig en bit framför bilen.

När bärgaren kom på plats så skulle han ta bultar från de andra däcken för att kunna köra upp bilen på bärgaren. Då upptäcker han att ytterligare två hjul har helt lösa bultar.

Bilen repareras på bilfirmans bekostnad och jag får gratis bil under tiden. Dock så anser jag att jag bör få någon mer kompensation. Jag har blivit erbjuden 3 000:- i presentkort som gäller i de flesta affärer i Ängelholm. Jag ser det som ett hån med tanke på vad som kunde hänt.

Är allvarligt inne på att göra en anmälan mot bilfirman för vållande av fara för annan.

Finns det enligt er grund för en sådan anmälan?

M v h

Jonas Andersson

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning du får för brott utgår som skadestånd enligt 2 kap 1 § Skadeståndslagen. Enligt den paragrafen skall man bara ersätta skadan, alltså kostnaden för reparation eller införskaffning av likvärdig sak. I detta fall verkar din verkstad ha ersatt dig för skadan på bilen så att du kommer ha svårt att få ut något eftersom din reparation redan är bekostad.

Utöver detta kan man även få ersättning enligt 2 kap 3 § Skadeståndslagen för kränkning som brott inneburit. Kränkningsersättning för framkallande av fara för annan har bedömts av brottsoffermyndigheten i ett flertal fall och tenderar att ligga på omkring 5000 kronor i det fall då det rört sig om framkallande av fara för annan och ingen personskada uppstått. I flertalet fall har dock ingen kränkningsersättning utdömts. Information om vilka situationer som bedömts på vilket sätt hittar du i :https://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/referatsamling.

Du behöver alltså för att få kränkningsersättning fälla din motpart till ansvar för brott. En process som för dig skulle bli kostsam och utfallet oklart i. Det är mycket möjligt att du i denna situation skulle kunna nå framgång och att du även skulle kunna få en fällande dom mot för din motpart men också med den information som är tillgänglig för mig nu skulle det lika gärna kunna bedömas till din motparts fördel. Den ekonomiska vinning du skulle göra på att inleda en sådan process i jämförelse med det du nu erbjudits är alltså negligibel.

Jag hoppas jag har kunnat vara till hjälp, skulle du ha flera frågor eller om jag missuppfattat något är du välkommen att vända dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Björn GunnarssonRådgivare