Ersättning för förstörd dator

Min flickvän hade bjudit över några vänner och bekanta en kväll för lite party. Under kvällen så råkar en bekant(alkoholpåverkad) välta min flickväns vinglas över hela hennes laptop medan hon sitter framför den. Flertal vittnen finns i rummet varav många i nyktert eller smått berusad tillstånd. Moderkortet ryker och med det, mestadels av laptopens komponenter. Det går alltså inte att reparera laptopen och att ersätta alla trasiga komponenter skulle nästan vara samma sak som att köpa en helt ny dator. Den bekanta lovar ersättning ifall försäkringen inte täcker, vilket det inte gör. Laptopens dagspris ligger på 6800-7000 kr i butik, alltså någon tusenlapp eller två mindre än vad den kostade när den köptes för lite mer än ett år sedan. När det väl är dags att betala så säger den bekanta surt att denne tänker betala endast 5000 och då under en längre tid. Alltså tänker denne delbetala mindre än vad datorns värde ligger på och under en längre tid där det är oklart hur mycket eller när betalningarna sker. Det kan ta ett år eller tio år, den bekanta kan inte svara på hur lång tid det kommer ta att betala tillbaka för denne. Den bekanta tar att den sparar pengar till en utomlandsresa som ursäkt till att inte kunna betala tillbaka direkt. Min fråga är, kan man då, enligt lag, kräva den fulla kostnaden(6800) för en ny, likadan laptop och samtidigt få hela summan på en gång? Om den bekanta vägrar, kan man då ta det till rättegång? Det finns vittnen, samt Facebookkonversationer som bevis.

Lawline svarar

Hej!

Enligt skadeståndslagen 2:1 (https://lagen.nu/1972:207#K2) så ska vännen ersätta datorn. Skadestånd med anledning av sakskada ska ersättas med sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning. Värdet brukar beräknas på vad saken är värd vid skadetillfället, inte nypriset. Ni kan kräva ersättning direkt och om vännen inte ersätter skadan kan ni stämma denne vid tingsrätten där den bor.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare