Ersättning för avbokning av festlokal

Hej

Jag har bokat bröllopslokal (allt ingår, dvs mat, kamera, DJ, dekoration) för 80.000 kr. Vi har betalat handpenning 20.000 kr. Bröllopet var tänkt i sommar.

Nu får vi reda på att Räddningstjänsten gjort tillsyn och beslutat att verksamhet inte får bedrivas, därför kommer vi inte kunna ha vårt bröllop som var tänkt i sommar.

Besöket från räddningstjänsten fick han i november 2017. Eftersom inga åtgärder gjorts kom beslutet i februari, dvs efter kontraktsskrivning.

Vad har jag rätt till här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har ett avtal med uthyraren om att du ska ha tillgång till lokalen under bröllopsdagen. Om du inte har tillgång till lokalen den dagen, och det beror på uthyraren, kan det vara ett avtalsbrott som ger dig rätt att häva kontraktet, men även möjlighet till skadestånd. Regler om hyra finns i jordabalken 12 kap.

Om en myndighet, som räddningstjänsten, har fattat ett beslut om att verksamhet inte får bedrivas i hyreslokalen har hyresgästen normalt rätt till skälig nedsättning av hyran, men eftersom du inte alls kommer kunna ha ditt bröllop i lokalen borde du istället kunna häva avtalet (12 kap. 12 §). Vad en hävning av avtalet innebär är att du får dina pengar tillbaka. Om du dessutom kan visa att uthyraren inte har meddelat dig om beslutet i tid kan det innebära att du har rätt till ersättning för för ytterligare kostnader du har på grund av avbokningen, exempelvis om du måste boka en dyrare lokal på kort varsel. För sådan ytterligare ersättning gäller som en allmän skadeståndsrättslig princip att du som skadelidande måste begränsa din egen skada, och att ersättning endast kan utgå för kostnader som hänger samman med avbokningen.

Sammanfattningsvis, eftersom du inte alls kommer kunna använda lokalen har du rätt till hävning av avtalet, innebärandes att du får din handpenning tillbaka. Beroende på när uthyraren meddelade dig om att beslutet från räddningstjänsten fallit kan du ha rätt till ytterligare ersättning. Jag råder dig därför att kontakta uthyraren om hävningen av avtalet och samtidigt försöka få uthyraren att kompensera dig för eventuella ytterligare kostnader du har haft på grund av avbokningen.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare