Enskilt åtal efter hot och misshandel

Hej.

Jag har blivit hotad och misshandlad av min granne i min bostad.

De är missbrukare har jag fått veta nu i efterhand. Polisen "bryr" sig inte om händelserna, fast jag har vittne till misshandeln och hoten skriftliga.

Vad kan jag göra nu? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brotten som du har blivit utsatt för hör under allmänt åtal (20 kap. 3 § rättegångsbalken). Huvudregeln är att det är åklagare som ska väcka talan, men om det inte görs kan du själv väcka enskilt åtal, enligt 20 kap. 8 § rättegångsbalken. För att väcka enskilt åtal krävs att du har angett brotten till åtal och att åklagaren sedan har valt att inte inleda förundersökning eller väcka åtal. Att ange brott till åtal är inte samma sak som att polisanmäla dem. För att ange brottet till åtal måste du lämna en uttrycklig begäran om att åtal ska väckas.

Om åklagaren har beslutat att inte inleda förundersökning eller väcka åtal krävs även ett intyg om det från åklagaren. Intyget ska bifogas till stämningsansökan och ges in till tingsrätten. Information om hur man skriver en stämningsansökan finns på www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare