Enskild firma med offshore account

Jag ska starta en enskild firma och undrar om det är möjligt att ha ett offshore account till den enskilda firman, i syfte att betala lägre skatt, självfallet legalt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga svenska juridiska hinder mot att öppna ett bankkonto i utlandet, förutsatt att banken godkänner dig som kund.

En enskild firma är dock ingen juridisk person, utan det är du som innehavare som tecknar i eget namn. Utan att känna till dem enskilda omständigheterna i ditt fall, tyder b.la. din svenska näringsverksamhet på att du är obegränsat skatteskyldig i Sverige. Ett utländskt bankkonto kommer därför inte att påverka din svenska skattesats.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare