Enskild egendom vid bodelning

Hej! Har skrivit testamente och äktenskapsförord om enskild egendom men vad menas med egendom för gemensamt bruk? Räknas bilar till gemensamt bruk när en står som köpare och brukar dom den andra har ej körkort och kan således ej bruka den för egen del.Skall ett nytt äktenskapsförord upprättas om att bilar även skall skall vara enskild egendom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enskild egendom ingår inte i en bodelning såvida den till följd av äktenskapsförord är enskild. https://lagen.nu/1987:230 (se ÄktB. 7 kap. 2 §; 3 §). Vad som ska vara enskild egendom behöver därför registreras hos Skatteverket, annars uttrycker lagen det som att "en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom" (se ÄktB. 7 kap. 1 §), oberoende av vem som förvärvat egendomen. Med andra ord bör bilen registreras såsom enskild egendom, annars kommer den bli föremål för giftorättsgods.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare