Enskild egendom och avkastning på enskild egendom

Hej.Jag har haft ett företag med ett AB, har nu avvecklat det bolaget,min hustru och jag har skrivit ett äktenskapsförord 1997där det står mitt företag med org.nr skall utgöra min enskilda egendom.Nu undrar jag om det gäller om vi skiljer oss idag. Jag har investerat alla pengarna i räntepapper.som finns på ett konto i Nordea.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom att egendomen (ditt företag) blivit annan egendom (räntepapper), har räntepapprerna trätt i stället för den egendom som utgjorde enskild egendom (dvs företaget som var enskild egendom har ersatts av räntepapper). Det som träder i stället för enskild egendom fortsätter att vara enskild egendom, 7:2 p 6 ÄktB (här). Däremot kommer avkastningen från räntepapprerna, utgöra giftorättsgods om inte äktenskapsförordet stadgar att avkastningen från den enskilda egendom också ska vara enskild egendom, 7:2 st 2 ÄktB.

Denna avkastning ska då, om inte äktenskapsförordet föreskriver annat, ingå i en bodelning mellan er, dock inte räntepapprerna.

Jag hoppas hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare