Enskild egendom och äktenskapsförord

Vi er gift og har ingen barn tilsammans,men hon har et barn og jag 2.Nu fikk jeg en arv av mine foreldrar,kan den arven skrives på meg personlig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår nu från att det är svenska regler som gäller ert äktenskap. Dessa regler om egendom i äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

All er respektive egendom är er egna under äktenskapet men kan komma at fördelas mellan er när det upplöses. För att förhindra att arvet fördelas mellan er den dagen, kan ni enligt 7 kap. 3 § ÄktB, tillsammans skriva ett äktenskapsförord där ni bestämmer att arvet ska vara din enskilda egendom. Enligt 9 kap. 1 § och 10 kap 1 § ÄktB så ingår enskild egendom inte i en bodelning mellan er när äktenskapet upplöses genom skillsmässa eller genom att en av er avlider. Arvet skulle helt enkelt fortsätta vara ditt när ert äktenskap upplöses.

Äktenskapsförordet måste vara skriftligt och undertecknat av er båda enligt 7 kap. 3 § ÄktB. Det måste dessutom registreras hos Skatteverket. Om ni vill ha hjälp att skriva ett juridiskt korrekt äktenskapsförord kan ni få det genom vår avtalstjänst. Ni kan också läsa mer om tillvägagångssättet för registreringen av äktenskapsförordet på Skatteverkets hemsida.

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare