FrågaAVTALSRÄTTGåva22/03/2016

Enskild egendom i gåvobrev

Vad innebär det att ett gåvobrev på en fastighet är utformat så att 3 personer av 4 gåvomottagare så lyder följande : Gåvan till ( dessa trepersoner namn ) skall utgöra enskilda egendom.

Vad menas med detta?

Personen som inte finns med ovan får

1/2 av fastigheten

Övriga tre personer får 1/6 av fastigheten

Sedan står det att gåvan inte ska räknas som förskott på arv. ( vad innebär det? )

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enskild egendom är av betydelse i äktenskapssynpunkt och därför regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

När två personer ingår äktenskap blir båda makars egendom giftorättsgods såvida inte den är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Egendom är enskild egendom om en av förutsättningarna i 7 kap. 2 § ÄktB är uppfylld. Villkor om enskild egendom i ett gåvobrev är en sådan förutsättning som gör egendomen enskild, se p. 2 i 7 kap. 2 § ÄktB.

Så länge som makarna förblir gifta har distinktionen giftorättsgods—enskild egendom inte så mycket betydelse. Dock vid en skilsmässa eller den ena makens dödsfall blir det betydelsefullt eftersom enskild egendom ingår inte i bodelningen. Bara giftorättsgods ingår i en bodelning, om inte makarna hade kommit överens om något annat, 10 kap. 1 § och 4 § ÄktB.

Eftersom fastigheten i din fråga är enskild egendom för de utnämnda tre personerna, blir fastigheten inte inkluderade ifall dessa tre personer genomgår en bodelning. Detta gäller däremot inte för den fjärde personen.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare