FrågaAVTALSRÄTTGåva27/05/2014

Enskild egendom i efterhand?

Hej! Min svärfar har i omgångar gett min fru pengar, både före vi träffades, när vi träffats och efter vi har gift oss. Vid inget tillfälle har något gåvobrev skrivits. Nu vill han klumpa ihop alla "utbetalningar", räkna upp räntan på dem till dagens penningvärde och skriva ett gåvobrev till henne som talar om att totalsumman ska anses som enskild egendom. Är detta verkligen rätt? Det känns som att jag plötsligt blir skyldig min fru pengar... Vissa av pengarna kommer som sagt från innan vi träffades, vissa har jag tydligt uppfattat som gåva till oss båda, t.ex. när vi fick pengar inför bröllopet, och resten har jag trott var till oss båda eftersom han inte preciserat att det skulle vara min frus enskilda egendom. Vad gäller egentligen, vilka av pengarna kan han i efterhand skriva gåvobrevet för och kan han lägga på räntan/inflationen på pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din svärfar kan inte i efterhand bestämma att pengar han har gett tidigare nu ska vara enskild egendom. För att villkoret ska vara giltigt måste det sättas upp när gåvan ges. Detta framgår inte av någon särskild lag men det torde vara en allmän rättsprincip att en person inte kan uppställa villkor för egendom som denne inte längre äger.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare