Enskild egendom genom gåva

Hej!

MIn fru har innan vi gifte oss fått en del i en fastighet som enskild gåva.

Är det fortfarande hennes enskilda egendom efter giftermålet?

Hälsningar Bobbo Carlsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt Äktenskapsbalken 7:2 framgår att enskild egendom är sådan egendom som en make har fått genom gåva, med föreskrift att denna egendom ska vara mottagarens enskilda.

I regel behöver en make antingen innan eller efter man ingått ett äktenskap sära på enskild egendom och giftorättsgods, vilket görs genom äktenskapsförord, undertecknat av båda makarna, och registrerat hos Skatteverket.

I och med att egendomen redan har givits till maken, med föreskrift om att denna ska vara enskild egendom, kommer detta villkor fortsätta att gälla, även utan att äktenskapsförord upprättas. Egendomen kommer alltså vara enskild efter det att äktenskap ingåtts, även utan äktenskapsförord om detta upprättas

Hoppas svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare