Enskild egendom genom äktenskapsförord

Vi är gifta och vill skriva ett enkelt äktenskapsförord där all egendom ska vara enskild egendom. Vi har delvis en samägd fastighet där båda parterna äger 50%. samt ytterkigare en fastighet som ägs av ena parten till 100%. Hur ska vi ta upp fastigheterna i äktenskapsförordet ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni kan skriva ett äktenskapsförord som helt enkelt tydliggör det du skrev i din fråga. Att ni vill att all er egendom ska vara enskild. Om ni vill kan vi på Lawline hjälpa er med detta så ni båda känner er trygga med vad som gäller, se här, annars är ni fria att utforma ert eget. Tänk på att äktenskapsförordet måste vara skriftligt, undertecknas av båda makarna och registreras hos Skatteverket för att vara giltigt. Om ni anger att all er egendom ska vara enskild kommer den inte att ingå i en framtida bodelning utan ägarförhållandena kommer att vara oförändrade även efter en eventuell äktenskapsskillnad. Har ni bara enskild egendom och ingen gör anspråk på bostad eller bohag har man inte ens någon bodelning.

Är någon av fastigheterna er bostad behandlas den lite speciellt vid en äktenskapsskillnad och en av er kan göra anspråk på att få bo kvar trots att den andra maken äger hela eller halva fastigheten och att den utgör enskild egendom. Den som ska få rätt att bo kvar måste då bedömas ha störst behov av detta och det ska i övrigt inte anses oskäligt. Denna regler återfinns i 11:8 Äktenskapsbalken och den tar inte hänsyn till eventuella äktenskapsförord.

Johanna GustafssonRådgivare