Enskild egendom genom äktenskapsförord

Hade skulder hos kronofogden innan vi gifte oss, min fru har ganska hög inkomst, kan jag upprätta ett avtal där såväl lön som bohag är hennes privata saker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Bestämmelser om makars egendom finns i äktenskapsbalken. Genom ett äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som utgör giftorättsgods, d.v.s. egendom som ska fördelas mellan båda makarna då äktenskapet upphör, istället ska vara den ena makens enskilda (7 kap. 3 §). För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt krävs det att det är skriftligt, undertecknat av båda makarna, samt registrerat hos skatteverket (7 kap. 3 § 2-3 st.).

Lawline samarbetar med erfarna jurister som kan hjälpa er med att upprätta ett äktenskapsförord, om ni skulle vara intresserade av detta. Länk finns på vår hemsida.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare