Enskild egendom genom äktenskapsförord

Hej, jag och min sambo ska gifta oss ganska snart (16/11). Han har ett barn sedan tidigare o vi har två barn gemensamt. Jag har lite ärvda pengar + fonder från min mamma. Hur gör jag för att det ska bli enskild egendom och måste jag göra det innan vigseln eller kan man göra det efteråt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan göra pengarna och fonderna till din enskilda egendom genom att upprätta ett äktenskapsförord där ni skriver att de ska vara din enskilda egendom. Rättsverkningarna av ett sådant äktenskapsförord blir att pengarna och fonderna inte ingår i en bodelning om du och din man skulle skilja er eller om du avlider, se 10 kap. 1 § och 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) https://lagen.nu/1987:230 . Annars kommer pengarna och fonderna att räknas som giftorättsgods (se 7 kap. 1 § ÄktB), vilket innebär att de ska ingå i en eventuell bodelning, trots att det är du som ensam ärvt dem innan äktenskapet. Om inget äktenskapsförord skrivs och du avlider, kommer din och din mans egendom att läggas samman och delas lika i bodelningen. Detta kan innebära att t.ex. hälften av pengarna och fonderna går till din man vid din bortgång, och sedan ärvs de av hans barn när han avlider.

Om ni skriver i äktenskapsförordet att fonderna ska vara din enskilda egendom, och du säljer, så blir pengarna ("surrogatet") också enskild egendom, se 7 kap 2 § 1 st. 6 p. ÄktB. Avkastning av enskild egendom är dock enligt huvudregeln giftorättsgods. Jag råder er därför att även skriva in att avkastningen av fonderna ska vara enskild egendom.

Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket. Ett äktenskapsförord som har slutits mellan blivande makar gäller från äktenskapets ingående, om det ges in till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks. I annat fall gäller äktenskapsförord först från och med den dag då det ges in till Skatteverket. Se 7 kap. 3 § ÄktB.  Ni kan alltså välja att upprätta äktenskapsförordet före eller efter vigseln.

Förutom ett äktenskapsförord där ni förordnar att pengarna och fonderna ska vara din enskilda egendom, bör du reglera vem som ska få dem vid ditt frånfälle genom ett testamente (t.ex. att ert gemensamma barn ska ärva dem, och då ärva dem som enskild egendom).

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare