Enskild egendom genom äktenskapsförord

Jag och min man är gifta och vi har båda egna barn men inga gemensamma. Vi äger en fastighet där min man har lagt in sitt enskilt ägda kapital(arv som ej går att göra om till giftorätt). Jag har bidragit med lika mycket pengar i fastigheten men endast en del är enskilt ägt kapital(arv). Hur gör vi för att jag ska äga lika mycket enskilt i fastigheten? Vi vill att våra barn ska ärva lika mycket av fastighetens framtida värde den dag vi inte längre finns.

Lawline svarar

Hej!

Egendom kan göras till enskild genom äktenskapsförord, 7:3 Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#A3). Ett äktenskapsord ska vara skriftligt, undertecknas av båda makar och registreras hos Skatteverket.

I äktenskapsförordet kan ni göra den egendom som idag är giftorättsgods till enskild egendom. Den egendom som är enskild på grund av arv kan ni dock inte ändra karaktär på genom äktenskapsförord, utan den förblir enskild oavsett vad ni skriver i äktenskapsförordet.

Om ni vill att era barn ska ärva lika mycket kan det också vara bra att diskutera om ni är i behov av att upprätta ett testamente. Utan testamente ärver era respektive barn sin egen förälder. Reglerna om testamente hittar ni i kap. 10 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K10).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare