Enskild egendom genom äktenskapsförord

Hej Tack för en mycket bra site :) Jag och min nuvarande fru har ett äktenskapsförord mellan oss med följande text. "All egendom som vi förvärvat före äktenskapets ingående skall vara respektive makes enskida egendom, detsamma skall gälla avkastningen och det som träder i stället för den enskilda egendomen. All egendom som vi framledes förvärvar skall vara respektive makes giftorättsgods, detsamma skall gälla avkastningen och det som träder i dess ställe" Jag äger ett hus, som vi fortfarande bor i, som jag anskaffat innan nuvarande giftemål och innan vi träffades, således min enskilda egendom. Nu skall vi köpa ett gemensamt hus, och den eventuella vinsten från min enskilda egendom satsar jag i det nya huset, hur blir det då om vi går isär och säljer det "nya" huset, räknas då min insats ovan inom av det gemensamma giftorättsgodset eller det som träder istället från min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej!

Regler om makars egendom återfinns i Äktenskapsbalken 7 kapitlet (https://lagen.nu/1987:230).

7 kap 1 § 6 p stadgar att enskild egendom är vad som har trätt i stället för egendom som avses i äktenskapsförordet. Detta innebär att då pengarna från husförsäljningen använts för att köpa ett nytt hus, omfattas även det nya huset  av äktenskapsförordet och är således din enskilda egendom. Huset kommer därför inte, vid en eventuell skilsmässa, att ingå i bodelningen.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare