Enskild egendom

Jag planerar att köpa ett fritidshus i Spanien tillsammans med två väninnor. Jag är gift men vill att huset skall vara min enskilda egendom. Min man skall alltså inte ha någon rätt till huset vid varken dödsfall eller skilsmässa. Det är viktigt för oss tre väninnor att det blir så. Hur gör jag ? Jag har två barn och dom skall givetvis ha rätt till sin del i huset om/när jag dör. Utgår ifrån att min fråga är skyddad av sekretess.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

För att göra din andel i fritidshuset till enskild egendom, kan det ske genom att ni skriver ett äktenskapsförord, där andelen i huset görs till din enskilda egendom, 7 kap 2 § 1 st p 1 äktenskapsbalk (2987:230) (ÄktB). Därmed kommer inte den enskilda egendom vid eventuellt dödsfall eller äktenskapsskillnad att räknas in i bodelningen, såvida ni vid eventuell äktenskapsskillnad inte ändrar er och kommer överens att även det ska vara med som en del av ditt giftorättsgods, 10 kap 4 § 1 st ÄktB.

Vidare när det kommer till era gemensamma barn så kommer de som dina bröstarvingar, i den första arvsklassen att ärva det du lämnar efter dig, 2 kap 1 § ärvdabalk (1958:637) (ÄB).Om din make blir den efterlevande maken kommer även han ha rätt till del av ditt kvarlåtenskap så långt den räcker att den vid bodelningen når upp till fyra gånger prisbasbeloppet, 3 kap 1 § 2 st ÄB.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Har du följdfrågor i ärendet eller andra juridiska frågor, är du självklart välkommen att kontakta oss igen.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare