Ensidig ändring av avtal

Jag var på en anställningsintervju som telefonförsäljare och fick beskedet att jag hade fått jobbet och skulle på utbildning den 21/6 kl 16:30 när jag kommer dit har de flyttat utbildningen två veckor framåt utan att meddela mig och eftersom detta var ett sommaravtal som gav mig arbete för 6 veckor så kan jag nu inte ta detta jobb då jag börjar skolan trots att jag har blivit lovad arbete med en garantilön på 6800 kronor. Har de rätt att göra detta? Vi slöt ju ett avtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om du och din arbetsgivare kom överens om att du skulle på utbildningen den 21 juni gäller det här avtalet, om ni inte har avtalat att den här tiden ska gå att ändra. En sådan möjlighet till ändring av avtalet skulle exempelvis kunna framgå i ett skriftligt kontrakt, om du har skrivit under ett sådant, eller vara muntligen avtalat mellan er. Om arbetsgivaren inte ensidigt kan ändra tiden på det här sättet har du rätt att arbeta den tid ni kom överens om.

Hör gärna av dig om du har fler frågor,

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare