FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/05/2023

Enligt LAS är familjemedlemmar undantagna, har de något annat skydd eller är de helt utelämnade?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt LAS är familjemedlemmar undantagna, har de något annat skydd eller är de helt utelämnade?

Familjemedlemmar är precis som du säger undantagna från LAS ( 1 § 2 p LAS). Detta innebär att reglerna i LAS inte gäller som skydd för dig som familjemedlem. Exempelvis kan du inte hänvisa till LAS för att ha rätt till viss uppsägningstid m.m.

Det finns inget annat skydd utan det är isåfall det som ni har ett avtal som ger dig vissa rättigheter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare