En person gav knytnävsslag, vilken lag har han brutit mot?

Hej!

Min son var med i ett slagsmål. Den personen han hamna i slagsmål med gav knytnävsslag och min son fick blåtira och svullen läpp.

Nu undrar jag vilken lag den killen har brutit mot.

Han hävdar även att de båda var överens om slagsmålet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte vet så mycket om händelsen är det svårt att bedöma om det möjligen har skett något brott. Det du beskriver som din son råkat ut för skulle möjligen kunna vara en misshandel vilket är ett brott enligt 3 kap. 5 § brottsbalken. För att det ska vara en misshandel krävs att en person tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd. På din beskrivning låter det som att din son tillfogats både skada och smärta vilken kan innebära att det rör sig om en misshandel.

Du nämner också att den andra personen hävdar att de har varit överens om att slåss. Om din son har samtyckt till att bli misshandlad kan det under vissa omständigheter resultera i att den andra personens handlingar inte är brottsliga (24 kap. 7 § brottsbalken). Det är normalt inte möjligt att samtycka till en misshandel av normalgraden utan endast till en ringa misshandel. Det är dock svårt för mig att säga något om vilken grad av misshandel det skulle kunna vara fråga om i din sons fall och om det i så fall skulle kunna vara möjligt för din son att ge samtycke till brottet.

Slutligen är det svårt för mig att säga om något brott begåtts utan att veta mer kring vad som har hänt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare