En person är skyldig mig pengar och söker nu om skuldsanering, vad händer?

Vad kan jag göra om vännen inte betalar tillbaka lånet?

Hej!

FRÅGA

Hej jag har lånat ut 200 000 kr till en vän, alla överföringarna finns dekomenterade, och konversationer där han lovar att betala tillbaka.

Det har gått flera år sen han fick pengarna och lovade att jag skulle få tillbaka pengarna.

Ärendet har gått till Kronofogden som nu säger att kompisen yrkar på Skuldsanering.

Kronofogden har drivit in typ några tusen lappar... men nästan hela kakan är kvar.

OH Men fasiken!

Har jag ingen rätt att kräva tillbaka mina pengar?

Hur kan jag gå tillvägar för att få tillbaka min rätt?

Jag har smått Facebook konversationer sparade som bevis och lite till.

Vill gå vidare med detta ärende och yrka min rätt.

Kronofogden kommer troligtvis att lägga ner fallet, då "kompisen" inte har möjlighet att betala!

Men detta är vansinnigt och långt ifrån rättvist.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hejsan!

Det verkar som att kronofogdemyndigheten är medveten om den skuld som du innehar. Jag vet inte omständigheterna kring personens ekonomi och om han kommer att bli skuldsanerad eller inte. Men jag kan berätta om vad som krävs för att bli skuldsanerad samt vad som händer med skulden om han blir beviljad skuldsanering.

Vad krävs för att bli beviljad skuldsanering?
Villkoren stadgas i skuldsaneringslagen, 5 - 9 §§. Det krävs att personen är inte har några, pengar eller egendomar som kan säljas samt att han eller hon inte kommer att kunna betala av sina skulder på väldigt lång tid. Det är således ganska stränga villkor för att bli beviljas skuldsanering.

Vad händer om han blir beviljad skuldsanering?
Vad som kommer att hända om personen blir skuldsanerad är att under 5 års tid kommer han eller hon att betala in alla sina pengar den tjänar till kronofogdemyndigheten förutom pengarna de behöver för att kunna leva på existensminimum (klicka här för att se vad för belopp det är). Dessa pengar kommer senare att delas ut till dem som personen står i skuld till, skuldsaneringslagen 38-41§§. Betalning till dig kommer alltså att ske en gång varje år under 5 år.

Efter 5 år kommer personen att bli helt skuldfri. Det innebär för din del att du inte kommer att kunna kräva mer pengar av personen efter 5 års tid. Det spelar då ingen roll om du under dessa fem år får mindre än vad du lånade ut. Efter 5 års tid kommer personen vara helt skuldfri vilket är vad en skuldsanering innebär. Det förefaller orättvist och kan i viss mån vara så men det är tyvärr denna risk en långivare gör.

Jag hoppas jag har kunnat klargöra situationen, trevlig helg!

Binh TranRådgivare