En medveten knuff - misshandel eller ofredande?

Hej,

Min kompis har medvetet knuffat undan en äldre dam på tåget och undrar nu vilket brott som kan bli aktuellt.

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag hoppas att jag kommer kunna hjälpa dig med din fråga.

Inledande anmärkningar

Den händelse du beskriver består av en knuff som din kompis tilldelar en äldre dam. Varför denna knuff sker framgår inte av frågan vilket betyder att det blir svårt att uttala sig om ett eventuellt nödvärn och dylikt. Eftersom du skriver att din kompis medvetet knuffat den äldre damen så verkar det emellertid som att knuffen skett utan provokation vilket betyder att det i sådana fall över huvud taget inte blir aktuellt att diskutera nödvärn som rättfärdigande omständighet för din kompis agerande. Om detta är en felaktig tolkning av frågan och knuffen i själva verket visst föranleddes av provokation och dessutom utdelades i en nödvärnssituation (ex. under ett påbörjat brottsligt angrepp mot din kompis) så kan din kompis eventuellt ursäktas enligt 24 kap. 1 § BrB och således undgå ansvar för det brott som knuffen aktualiseras.

Aktuella brott

De brott som vanligtvis aktualiseras för händelser som den aktuella frågan berör är dels misshandel enligt 3 kap. 5 § BrB, dels ofredande enigt 4 kap. 7 § BrB. För att din kompis ska kunna dömas för ett av dessa brott krävs att en rad förutsättningar är för handen. Dessa kommer att behandlas i det följande.

Misshandel

Brottet misshandel regleras i 3 kap. 5 § BrB och förutsätter att en person tillfogar en annan person kroppsskada (ex. svullnad), sjukdom (ex. könssjukdom) eller smärta (fysiskt lidande som inte är allt för obetydligt) eller försätter denna person i vanmakt eller något annat sådant tillstånd (ex. medvetslöshet). Förutom att samtliga rekvisit i bestämmelsen ska vara för handen så förutsätts vidare att gärningsmannen, i detta fall din kompis, har uppsåt till brottet. Med uppsåt menas i stora drag att gärningsmannen utför en viss gärning med avsikt att en viss följd ska inträffa.

Om din kompis tilldelade den äldre damen en väldigt hård knuff som föranledde att hon ex. ramlade, fick väldigt ont eller kanske till och med skadade ett ben så skulle knuffen troligtvis uppfylla rekvisiten i bestämmelsen. Eftersom knuffen skedde medvetet så blir det troligtvis inte heller bli några problem i uppsåtsbedömningen. Det som emellertid kan bli problematiskt är om din kompis ex. hade avsikt att knuffa damen, men inte hade avsikt att hon skulle ramla och göra sig illa. I denna situation brister det således i din kompis uppsåt beträffande rekvisiten "kroppsskada, sjukdom eller smärta" vilket föranleder att din kompis inte kommer att dömas för misshandel även om ex. en kroppsskada uppstår. Anledningen till detta är som sagt i en sådan situation att det inte var din kompis avsikt att skada damen. Ett brott som emellertid kan aktualiseras om det föreligger uppsåtsbrist eller om det i själva verket aldrig uppstod någon skada eller smärta är ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB.

Ofredande

Brottet ofredande regleras i 4 kap. 7 § BrB där det anges att den som fysiskt antastar någon eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande. Av bestämmelsen omfattas bl.a. upprepade och oönskade eller störande kontakter som stör nattsömn, koncentration, arbete eller andra aktiviteter. Att ex. rycka och slita i någons kläder kan också omfattas likväl som att allvarligt skrämma eller störa någon genom höga ljud eller pyroteknik, Något som dessutom kan omfattas och som är det aktuella agerandet i detta fall är knuffar som inte föranleder skada eller smärta. En knuff faller under bestämmelsen och mer precist under alternativet "fysisk antastning" under förutsättning att knuffen inte uppfyller rekvisiten för misshandel i 3 kap. 5 § BrB samt då gärningen inneburit en kännbar fridskränkning för den utsatte.

Detta betyder således att om din kompis knuffat damen utan att någon skada eller smärta uppstod, alternativt att din kompis i vart fall inte haft uppsåt att skada damen, samt under förutsättning att damen uppfattade knuffen som en kränkning av hennes frid så kan din kompis komma att dömas för brottet ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB.

Sammanfattning

Omständigheterna i det aktuella fallet tillsammans med vilka följder som knuffen får bestämmer alltså vilket brott som kan komma aktualiseras för din vän.

Om knuffen resulterar i kroppsskada eller smärta kommer med största sannolikhet brottet misshandel enligt 3 kap. 5 § BrB aktualiseras, troligtvis ringa brott men detta beror på skadans omfattning. Om knuffen emellertid inte resulterar i någon skada eller smärta hos den äldre damen eller om det går att visa på att din vän helt saknat uppsåt att skada damen och "endast" ville kränka hennes frid genom en fysisk antastning så aktualiseras emellertid i stället brottet ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB. Notera vidare återigen att om omständigheterna är sådana att knuffen vidtogs i en nödvärnssituation så kan emellertid din kompis helt ursäktas från sitt agerande enligt 24 kap. 1 § BrB vilket föranleder att även om rekvisiten för misshandel eller ofredande är för handen så rättfärdigar de aktuella omständigheterna agerandet vilket i sådana fall gör agerandet lovligt.

Jag hoppas att jag besvarat frågan på ett tydligt sätt samt att du är nöjd med mitt svar.

Vänligen,

Moa HultinRådgivare